Ontwikkelen van linkbuilding strategie
Een belangrijke factor die je helpen om de vindbaarheid van je website te vergroten is via het plaatsen van linken. Voldoende links die relevant zijn, de zogenaamde backlinks bepalen of een website als goed wordt ervaren door zoekmachines zoals Google.
Deze zoekmachine is zo ingesteld dat er met name wordt gezocht naar backlinks en content. Het maakt daarbij gebruik van een machine lerend systeem dat rankbrain wordt genoemd. Om te kunnen stijgen in de rangorde dient er een goede linkbuilding strategie gevolgd te worden.
Goede content
In het algemeen geldt dat het zaak is om aan goede content te linken. Om dit op te bouwen is in de eerste plaats tijd en investering nodig. Ook kwalitatief goede externe links, die op andere websites worden geplaatst, spelen hierbij een rol.
Als je met linkbuilding aan de slag gaat zijn er een aantal zaken om op te letten. Zo moet je opletten dat het opbouwen inhoudelijk bijdraagt aan wat je op je website aanbiedt. Je kunt hierbij denken aan blogs over het onderwerp. Dit kost tijd, maar je kunt het ook uitbesteden.
Externe links
Wanneer een externe link wordt geplaatst dan wordt de waarde hiervan mede bepaald door de ranking van die desbetreffende website. Als deze site vervolgens goed aansluit bij jouw website dan wordt er nog meer waarde door Google aan toe gekend. De tekst die de links ondersteunen op een externe websites noem je een ankertekst. Het is van belang dat hierin merknamen, url’s en zoekwoorden in vermeld staan.
Ook de actualiteit wordt gemeten, dus er is een regelmatige aanvoer van links nodig. Het beste is dat dit op een natuurlijke manier overkomt. Je kunt de links dan ook doseren op pagina’s die relevant voor je zijn. Het is de bedoeling dat er op de links geklikt wordt, oude artikelen die niet meer bezocht worden tellen dan ook weer minder mee.
Je kunt controleren welke links niet meer bezocht worden en er voor kiezen om deze eventueel te verwijderen. Zo kun je het zelf, met beleid, beheren.
Organische links
Wanneer er goede content op je website aanwezig is dan is de kans groter dat anderen er naar willen linken. Bezoekers die bij jouw website uitkomen via de gratis zoekresultaten van een zoekmachine worden organische bezoekers genoemd. De door hen geplaatste links heten organische links en deze zorgen voor een hogere ranking.
Dit valt ook te beïnvloeden en het is dan ook zaak om van te voren gedegen onderzoek te doen naar hoe anderen dit aanpakken. Het blijft echter werk waar expertise een belangrijke rol speelt, je kunt ook in overleg met externe bureaus een strategie opstellen.