Inbound marketing: wat is het eigenlijk?
Het marketingjargon zit vol met lastige (voornamelijk Engelstalige) termen. Inbound marketing is daar één van. Inbound marketing is een strategie die de afgelopen jaren flink aan populariteit heeft gewonnen en de term wordt steeds vaker gebruikt, maar wat is inbound marketing nou eigenlijk? In dit artikel zal ik de term voor je definiëren.
Inbound versus outbound marketing
Je kent het wel: je wil even snel een korte YouTube-video zien, maar voor je eraan kunt beginnen moet je eerst een vervelende advertentie kijken. Halverwege de video, als je er net lekker in zit, word je bovendien onderbroken door wéér een videoadvertentie. Dit is een voorbeeld van outbound marketing. ‘Outbound’ betekent letterlijk ‘uitgaand’ en dit type marketing kan enorm storend zijn. Het is overal en je komt er vaak ongevraagd mee in aanraking. Outbound marketing is het tegenovergestelde van inbound marketing. Bij ‘inbound marketing’ (binnenkomend) wordt het initiatief als het ware bij de doelgroep neergelegd. Door waardevolle informatie te delen en goed vindbaar te zijn op het internet, werkt deze strategie als het ware als een magneet.
De werking van inbound marketing
Om inbound marketing op een succesvolle manier te implementeren, is een aantal stappen vereist. Doorgaans wordt er gesegmenteerd in de doelgroep en wordt voor iedere subdoelgroep een klantprofiel opgesteld. Voor de verschillende klantprofielen wordt vervolgens een customer journey opgesteld. Dit is in feite de reis die de klant aflegt in het conversieproces. De verschillende stappen in de customer journey worden door de inbound marketeer gefaciliteerd, geoptimaliseerd en in het ideale geval ook geautomatiseerd (dit wordt ook wel marketing automation genoemd). Voor een goed werkende inbound strategie is een succesvolle implementatie van zowel zoekmachineoptimalisatie, content marketing als marketing automation van onmiskenbaar belang.
Wil je meer weten over inbound marketing, marketing automation of ben je op zoek naar een online marketing bureau dat je kan helpen met de succesvolle implementatie ervan? Neem dan eens een kijkje op de website van Ha!.