June 15, 2023

Wat slaat aan op TikTok en Instagram?

Wil jij meer dan actief zijn op social media? Echt succes en groei halen uit deze kanalen in plaats van simpelweg content plaatsen voor al bestaande klanten? Dat kan met een hele hoop verschillende soorten bedrijven, je moet alleen consistent de juiste content plaatsen.

Waarom zijn deze platformen populair?

Om te begrijpen welke content je moet maken is het belangrijk om er eerst achter te komen waarom TikTok en Instagram steeds populairder worden tegenover bijvoorbeeld Facebook. Een van de belangrijkste redenen is dat het heel visuele media zijn. Je hoeft niet te lezen, simpelweg kijken naar foto of video maakt het consumeren lekker moeiteloos. Binnen dit visuele segment groeit vooral korte video heel hard. Mensen willen in korte tijd iets zien en/of horen. Dit bericht moet informatief of inspirerend zijn en vooral van korte duur zijn, anders is de concentratie weer verloren. De truc hierbij is om iets in een uniek jasje te zetten, iets wat mensen nog niet eerder hebben gezien. Dit hoeft niet moeilijk te zijn, het moet gewoon heel even de aandacht trekken. Denk bijvoorbeeld aan een automonteur die een tip geeft over het onderhouden van je auto. In plaats van dat hij ‘normaal’ gereedschap gebruikt, zijn al zijn sleutels andere felle kleuren. Hierdoor heeft de kijker net iets langer aandacht, waardoor hij de waardevolle tip mee krijgt in plaats van meteen door te scrollen.

Ben uniek

We gaan nog iets verder door waar de net geëindigd zijn. Dat uniek zijn, vooral visueel uniek zijn. Dit kan zijn met bepaalde kleuren en vormen, een raar pak. Iets wat je niet (of bijna niet) eerder hebt gezien. Daarnaast moet het ook goede content zijn, dus goede informatie of inspiratie. Zo pak je de aandacht door op te vallen en houd je deze aandacht vast door waarde te creëren. Als je content uniek en waardevol blijkt te zijn, zal je langzaam maar zeker je social media presence opbouwen.

Groeien

Hoe groei je dan precies op TikTok en Instagram? Eerst is het slim om op beide kanalen actief te zijn, zo wordt je meer gezien en je kan van de ene naar de andere pagina linken. Vervolgens zorg je voor een strategie met een duidelijk thema of doel in beeld. Daarbij een aansluitend content schema zodat je consistent post. TikTok is het beste kanaal om in het begin actief op te zijn, hier worden je video’s sneller voorgesteld aan niet-volgers. Wanneer je meer likes en views krijgt, gaat dit steeds harder. Als je hier een vliegende start in wil kan je ervoor kiezen om voor een paar goede posts een aantal TikTok views te kopen. Wanneer je een groot bereik hebt is dit misschien overbodig, maar om daar te komen kan het kopen van views enorm helpen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *